У неділю, 2 грудня, в музеї історії міста Коломиї, у музичній вітальні, з нагоди 100-річчя від дня народження відомого композитора Константи Регамея відбулося свято пам’яті. Такі свята (чи як їх називають організатори – фестивалі) в музеї Коломиї відбуваються вже традиційно, раз у рік. Це свято відбувається вже 21 рік поспіль. Ініціатором їх проведення був Олександр Козаренко.
Константа Регамея (сина) вважають однією з найбільш маловивчених і талановитих постатей музики ХХ ст. Його вважають сином своєї землі Швейцарія, Польща (оскільки він прожив тривалий час і помер у Лозанні, бо мав польське коріння і навчався у Варшаві) та Україна, де він народився. Як повідомив голова краківського відділення Спілки композиторів Польщі Єжи Станкєвич, який спеціально приїхав на фестиваль, відомостей про Константа Регамея на сьогодні є мало. Наразі він займається дослідженням життєвого і творчого шляху композитора, вивчаючи його рукописи і листи.
Майбутній композитор народився у Києві в будинку, на місті якого сьогодні стоїть музична академія. Батько його, також Констант Регамей, був вчителем музики, талановитим музикантом. На сьогодні ще збереглася переписка між батьком і сином, в якій вони вели дискусію про музику. Загалом, музику Константи називають феноменальною, модерною. Ім’я Регамея у світі відоме не лише у колі композиторів, а у колі мовознавців. Він спочатку вивчав мовознавство у Варшаві, пізніше у Парижі, викладав, неабиякий хист мав до вивчення мов. Загалом знав близько сорока мов.
На святі пам’яті всі присутні не лише ознайомилися з біографічними і творчими стежками композитора, а й послухали у виконанні Євгена Громова (фортепіано) його композиції. Музична програма була побудована таким чином, щоб показати присутнім, як зростав талант митця. Спочатку лунали твори, написані Регамеєм в 13-14 років. Хоч п’єси були і невеликі за обсягом, та вже в них відчувався творчий потенціал автора. Наступні твори були більш професійними. Окрім композицій Регамея звучала і музика інших композиторів, яка органічно влилася у мініконцертну програму. Таким чином, Євген Громов хотів показати, що музика композиторів різних національностей органічно переплітається, а її поділ – це тільки умовність.
Галина ЦАП
|