Дії професійних викрадачів помітити неможливо: зупинився біля магазину, вийшов через 10 хвилин – а машини нема. Про те, якими методами користуються сучасні автозлодії, розповідає керівник компанії «Цезар Сателіт» провідної охоронної фірми з послуг сателітної охоронної системи.
Найбільш примітивний, але й найбільш небезпечний спосіб «автоугону» – розбійний напад. Міцні хлопці неочікувано вдираються до салону автомобіля на стоянці чи на перехресті доріг і захоплюють керування автомобілем. В кращому випадку власнику пропонують віддати ключі і розповісти про всі секрети добровільно, а найчастіше застосовують силовий тиск. Проте найчастіше намагаються не завдавати тяжких ушкоджень, аби не мати додатково зайву «статтю», хоча вибиті зуби чи переламані руки фігурують у зведеннях про викрадення машини.
Головне завдання охоронної системи під час розбійного нападу – повідомити правоохоронні органи про факт нападу і передати координати автомобіля. Цілком зрозуміло, що звичайні «протиугонні» засоби в даному випадку безсилі – злочинці просто забирають брелок і мітку, після чого викидають автомобіліста у безлюдному місці. Проте сателітні системи охорони мають спеціальний алгоритм визначення розбійного нападу – в разі вторгнення до салону автомобіля злочинців, система автоматично відправляє сигнал тривоги на пульт, повністю виокремлюючи водія з процесу протистояння викрадачам.
Якщо розбійний напад, в першу чергу, небезпечний для автовласника, то найбільшу небезпеку для автомобіля являє собою так зване «інтелектуальне викрадення». Злочинці в даному випадку мають неабиякі знання в галузі автомобільної електроніки та електрики, мають професійне обладнання і часто-густо мають «консультантів» у сервісних центрах.
Принцип «інтелектуального викрадення» нагадує дзюдо: використовують силу супротивника проти нього самого. Такий авто – злодій не буде провертати замки, ламати захисні системи чи возити автомобіль на евакуаторі. Адже існують численні способи обійти штатні системи захисту. Ще готуючись на «справу», злодії підготовляють власний блок керування «зажиганням» і ключі. Від штатних ці вироби відрізняються тим, що визнають авторизованим власником саме злочинця. Таким чином завдання полягає лише проникнути в машину, розібрати панель приладів, замінити штатні блоки на «спецвироби». Після цього достатньо буде натиснути кнопку «Start engine» чи повернути ключ замка «зажигання» – і машина викрадена.
В залежності від марки машини завдання злодіїв може спроститися чи ускладнитися: деякі марки автомобілів зламуються підключенням «жучка» до штатного діагностичного роз’єму, а для розблокування дверцят деяких німецьких позашляховиків достатньо просвердлити дверцята і «правильно» замкнути проводку. Відрізняються складністю викрадення автомобілів BMW – для того, щоб несанкціоновано запустити бортову електроніку, злодіям недостатньо знайти і замінити центральний блок. Для того, щоб автомобіль запрацював «як слід», злочинцям доводиться просто розібрати півсалону.
Великий мінус штатної «протиугінної» системи в тому, що вона стає відомою злочинцям відразу після того, як автомобіль потрапляє на ринок. Тому забезпечити злочинцям неприємний сюрприз може лише додатково встановлена охоронна система. Наприклад, система «Цезар Сателіт» має як провідне, так і безпровідне блокування двигуна і захист від сканування. Найважливіша особливість системи – здатність блокування двигуна навіть при знайденому і знешкодженому центральному блоці.
Але головна відмінність супутникової охоронно-пошукової системи від штатної «протиугінної», що вона не лише пасивно протидіє злочинцям, але й миттєво повідомляє диспетчера про спробу викрадення. Для захисту від правоохоронних органів злочинці використовують засоби радіоелектронної боротьби – так звані «глушилки», створюючи перешкоди для відправлення сигналу тривоги. Проте цей метод не має гарантованої ефективності. Часто сигнал все одно пробивався до пульта диспетчера. Тепер спеціалісти «Цезар Сателіт» розробили новий пристрій – «антиджамер», який визначає дію «глушилки» відразу після початку її роботи. Таким чином забезпечується додаткова безпека: будь-яка ворожа дія вмикає відправлення сигналу небезпеки на пульт, включення звукового сигналу і вмикання блокування двигуна. Ця система також протидіє спробам викрадення за допомогою евакуатора. Спеціальний датчик крену відправить сигнал небезпеки після початку погрузки навіть без проникнення до салону автомобіля.
Найменші вимоги до технічного забезпечення злочинців вимагає «угон» за допомогою викрадення ключів у власника машини. Для цього злочинній групі потрібно мати кваліфікованого кишенькового злодія для того, щоб швидко і непомітно викрасти зв’язку ключів. Переважно це відбувається у велелюдних супермакетах, коли власник ходить за покупками.
Захистом від цього служить спеціальна мітка, викрасти яку для злочинців стає досить складно. Проте справжню безпеку автомобілю забезпечує лише секретний алгоритм – навіть після відкриття автомобіля «рідними» ключами. Система «Цезар Сателіт» вимагає виконати спеціальний послідовний алгоритм включення, відомий лише власнику машини. Таким чином, навіть викравши ключі, злодії не зможуть завести двигун.
Виникає питання: чому «супутники» не встановлюють на кожну машину Основним фактором є інерція мислення власників машин, а також – ціна. Хоча останній фактор стає все менш значним, враховуючи надійність «супутникової» системи.
Переклав А.ЧЕРНЕЦЬ
|