Якщо ви вправний водій і насправді дуже захоплені своїм залізним конем, то, напевно, не дасте йому пропасти на зимових дорогах та у засніжених кучугурах. Ви подбаєте про те, щоби ваш автомобіль був якомога надійніше захищений від проявів зимової непогоди. І як ніколи доречними будуть зимові шини, з якими на дорогах надійніше та комфортніше. Отож, час міняти “літнє взуття” на зимове.
Правило 1. Узимку - тільки на зимовій. На літній - ніколи. Іноді - на всесезонній. +7С - загальноприйнятий температурний рубікон, нижче за який літня гума не видасть звичного уповільнення при гальмуванні навіть на сухому асфальті. Як відомо, параметри зчеплення з дорогою залежать від м’якості гуми, а літній склад суміші протектора - не найкращий у цьому відношенні.
Правило 2. Зимова гума - не панацея. Не треба думати, що на обмерзлій дорозі ваша ластівка буде такою ж слухняною, як улітку, навіть якщо вона взута в останній Goodyear. Поза всяким сумнівом, пристойна зимова гума - хороша підмога в холодну пору року, але і вона не дозволяє вільностей. Адже ви не їздите по зустрічній смузі, пояснюючи це наявністю подушки безпеки. Зимова дорога підступна, про що не можна забувати.
Правило 3. Шипи гарні до місця. Зашипована шина гарна на льоду, а на асфальті зашипована гума забезпечує набагато гірше зчеплення з дорогою в порівнянні з такою ж, але без шипів. До того ж шиповка і шумить більше, і небезпечна на швидкості понад 130 км/год. В цілому, якщо Ви поки що не відчуваєте себе професіоналом на дорозі, наші зими обов’язково створять для Вас ситуацію, коли без шипів - ніяк. Тому, для новачків - взимку шиповка, і лише, якщо вона зашипована професіоналами!
Правило 4. Всі колеса мають бути зимовими. В автомобільних медіа і на форумах не перший сезон іде суперечка: на яку вісь треба ставити зимову гуму, якщо на чотири колеса не вистачає грошей. Варіанти наступні: а) на передню вісь, б) на задню, в) на ведучу, г) на ведену.
Не вдаючись до подробиць керування, гальмування і виведення із заносу автомобілів з різними типами приводів і характеристиками керованості, усі автомобілі (легкові) переміщуються в просторі за допомогою контакту чотирьох коліс. Тому всі чотири повинні бути однаково зимовими. Інакше, замість того, щоб упевнено відчувати себе на дорозі, Ви випробовуватимете долю, намагаючись відчути або зрозуміти, як поведе себе авто навіть на найближчому повороті.
Зима пропонує надто багато варіантів проходження цього повороту, а помилок вона аж ніяк не прощає.
Що ж робити, якщо грошей на чотири колеса не вистачає
Позичте, продайте що-небудь непотрібне або поставте машину хай стоїть і припадає снігом, якщо вона не в гаражі.
Яким повинен бути протектор Все залежить від умов експлуатації. Якщо вам постійно доводиться долати замети, професіонали рекомендують вибирати гуму з максимально відкритим рисунком протектора, і чітко виділеними блоками. Якщо у вашому дворі регулярно прибирають сніг, підійде ламелізована модель із менш агресивним протектором. Округлена боковина менше шумить, зате з нею легко познайомитися із заносом, а нарізані на дрібні ламелі блоки гарні в більшості випадків.
Кількість і характер ламелів. Фахівці радять звертати на них увагу при блуканні магазином - це також одна з важливих відмінностей зимової гуми від літньої. Уточніть у продавця, як вони працюють. Від цього залежить, як шина вправляється в поворотах.
Якщо Ви не маєте наміру монтувати шипи - краще нешипована шина. Шини, що дозволяють монтування шипів, краще всього відпрацюють заявлені в буклетах характеристики за наявності в них шипів.
Якою має бути переважаюча розмірність гуми Діаметр колеса, а значить і дорожній просвіт автомобіля, повинні бути в межах допусків і норм заводу-виробника. Допускаються погрішності по зовнішньому діаметру не більше 3%.
Складніше із шириною протектора. Чим колеса ширші, тим гірше вони чинять опір бічному зносу. Чим шини вужчі, тим простіше закопатися і намертво сісти в безпечній на перший погляд сніжній кучугурі.
Вужчі шини, забезпечать краще зчеплення на снігу, за рахунок збільшення питомого тиску в точці контакту. До того ж вищий профіль зменшить ризик пошкодження колісних дисків, особливо при маневруванні поблизу вкритих снігом тротуарних бордюрів.
Чи повинна запаска бути зимовою Так. Якщо немає грошей на нове колесо, придбайте таке, що було в експлуатації, воно обійдеться втричі дешевше, а зношене зимове колесо все одно краще від літнього, та і правила дорожнього руху вимагають, щоб на одній осі були встановлені однакові колеса.
Процес підбору зимових шин - завдання не з легких. Отож, подбайте про відповідний “одяг” для свого залізного друга. І найголовніше – будьте обережними на дорогах!
Підготував Мар’ян ПАСТУЩИН
|