РЕЗУЛЬТАТ ПОШУКУ 
 ГОЛОВНІ НОВИНИ 
В Україні дешевих продуктів харчування більше не буде — експерти

Picture 1 - prodyktu.jpgДешевих продуктів більше продавати не будуть, навіть у разі повернення уряду до цінового регулювання.

Про це 7 березня розмірковує на сторінках «Апострофа» Світлана Попель.

Багато років продуктовий ринок України включав в себе продукти для бідних у вигляді соціально значущих товарів.

Торгові націнки на них, відповідно до положень законодавства, не могли бути вище 15%. Експерти редакції «Новини України» журналу для інвесторів «Біржовий лідер» вважають, що її багатьма виробниками і торговцями давно вже обходяться усякі приписи влади, включаючи і згадану межу торгової націнки. Наприклад, при необхідності торговими мережами і сільгоспвиробниками змінюється контрольований відсоток жирності. Так, для молока це 2,5%, масла вершкового – 72,5%; для сметани – 15%. За допомогою додавання на упаковках лише сотих часток відсотка продтовари з «соціально значущих» переводяться в категорію «середній плюс».

Тим не менш Мінекономрозвитку взагалі не бажає більше здійснювати який-небудь контроль цін на соціальні продовольчі товари. На сайті міністерства 28 лютого був опублікований текст відповідного урядового проекту постанови.

Питання з вартістю продовольства переходить з площини економіки в площину політики і незабаром стане відмінним приводом для проведення різноманітних PR-кампаній.

Довідка: що ж таке «соціально значущі товари»
Це всього понад два десятки позицій: пшеничне борошно вищого ґатунку; хліб з хлібобулочними виробами з житнього та пшеничного борошна за простою рецептурою; макаронні вироби; рис; крупи; свинина і яловичина (за винятком безкісткового тваринного м‘яса), м’ясо птиці; кури (в тушках); ковбаси варені, молоко корів (при жирності 2,5%); вершкове масло (72,5%) і олія соняшникова; сир (з 9% жирністю); сметана (з 15% жирністю); яйця курей; овочі; цукор.

Першим віце-прем‘єром Степаном Кубивим охарактеризований існуючий нині механізм як такий, що «нараховує двадцятирічну історію атавізму». Дійсно, прийняли постанову Кабміну України №1548 в середині дев’яностих років минулого століття. У цьому документі прописали алгоритм держконтролю. Якщо визначити суть цього коротко, то треба згадати, що з підвищенням вартості тих чи інших груп продуктових товарів виробники були змушені декларувати постійно нові торговельні ціни та обґрунтовувати їх калькуляційні розрахунки.

На практиці це вело до перетворення в торг взаємовідносин виробників і відповідальних за стан справ у регіонах органів з місцевим самоврядуванням. Але захист споживачів проходила умовно завжди – в основному під час відносно стабільного функціонування ринку. При будь-якої реальної передумови для різкого зростання цін не згадували про покупців.

Торговим відомством неодноразово робилися спроби відпустити у стан вільного плавання ціни і зняти відповідальність з себе за оборот і виробництво харчування за соціально значущої товарній номенклатурі. Для підготовки цього навіть запустили пілотний варіант проекту за скасування державного регулювання цін, який діяв з торішньої осені до місяця січня поточного року.

На думку екс-глави Держспоживслужби Сергія Глущенка, нерепрезентативні результати експерименту щодо тимчасового припинення контролю. Мовляв, український ринок з соціально значущими товарами де-факто вже кілька років живе за своїми правилами. Ліквідація Державної цінової інспекції, звільнення інспекторів у регіонах, тривала реформа давньої системи державного нагляду в АПК разом з мораторієм на перевірки на підприємствах залишили торговців і виробників без нагляду.

Вельми цікаво, що зареєстрований нібито паралельно в Раді законопроектний акт №6119 по заходам відновлення цінового держрегулювання соціально значущих товарів, згідно з яким пропонується, зокрема, вдатися до відновлення Держцінінспекції. Схоже, занадто великою виявляється спокуса паразитування на продуктовій темі, яка додає очок в очах найбідніших виборців.

Але при цьому вигоди для споживачів як від цінового регулювання, так і від скасування даного явища сумнівні. Адже в недалекому майбутньому передумов для гальмування зростання продовольчих цін не передбачається.

Експерти одностайні в думці, що продукти будуть дорожчати. Невеликий цінової відкат можливий лише на сезонний товар (фрукти й овочі). І те, що зниження вартості фруктів і овочів буде проявлятися лише на відносно недовгих проміжках часу. До речі, неможливо здешевлення до цінників у відповідні місяці минулого року.

За прогнозами експерта в питаннях сільськогосподарської політики Дениса Марчука, найбільш витратними серед основних видів продуктів є для українців, як і в минулому році, молочні та м'ясні вироби. Враховуючи те, що в нинішньому році скасували спецрежим оподаткування сільського господарства, така тенденція продовжить зберігатися – кількість тваринних білків у раціоні громадян України і далі буде зменшуватися.

Якщо не зміниться ситуація, враховуючи, що ніхто не стане зазіхати на рівень рентабельності власного бізнесу, за все, як зазвичай, заплатять споживачі. А це означає, що ціни сільськогосподарських виробників загрожують підрости, за деякими оцінками, до 20%.+

Додати коментар
Введіть ваше Імя та по батькові: 

Останні коментарі
На даний момент нема кождного коментаря
 НОВИНИ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКА 
 план заходів в Івано-Франківську 25-27 червня
 МОЛОДІЖНИЙ ФЕСТИВАЛЬ “ЕКО-АРТ-ЕФЕКТ”
 План заходів до Дня Конституції України
 Виставка-консультація "Державний усрій і права громадян"
 До 1 липня громадяни повинні отримати повідомлення - рішення про нараховані суми податку на нерухомість
 Податок на нерухомість: у якому випадку фізична особа не може бути притягнута до відповідальності?
 Святослав Вакарчук розповів, що саме сталося зі штанами на концерті у Франківську
© 2009 Рекламно-інформаційна агенція «Рекламний САЛОН». Інформація, весь зміст, ідеї оформлення, стиль являються інтелектуальною власністю рекламно-інформаційної агенції «Рекламний САЛОН» та охороняються Законом. При цитуванні або використанні будь-яких матеріалів, - посилання (а в Інтернеті - гіперпосилання) на рекламно-інформаційну агенцію «Рекламний САЛОН» як джерело інформації – обов'язкове (Www.Saloninfo.Com.Ua). Відповідальність за недотримання встановлених Законом вимог щодо змісту реклами на сайті несе рекламодавець.