РЕЗУЛЬТАТ ПОШУКУ 
 ГОЛОВНІ НОВИНИ 
Людина чи робот: які професії зникнуть в Україні

Picture 1 - proff.jpgБлизько року тому з‘явився список застарілих професій, які, як очікується, зникнуть вже до 2030 року. Всього в список увійшло 57 професій.
В список зникаючих професій потрапили турагенти, листоноші, копірайтери, лектори, бібліотекарі, оператори call-центру, білетери, ріелтори, секретарі, банківські операціоністи, журналісти, системні адміністратори, водії таксі, екскурсоводи, перекладачі, вахтери, кур’єри, офіціанти, оператори державних послуг і багато інші професії. Перша причина, за якою всі вони зникають — це розвиток технологій.

А вони на місці не стоять. У Китаї вже створили робота-журналіста, який може писати новини всього за 1 секунду. Uber вже тестує безпілотне таксі в Пітсбурзі. А Dominos планує запускати доставку піци дрона. Ось уже три професії під ударом — журналіст, водій таксі, кур‘єр. Але в Україні цим професіям поки боятися нічого. А яким варто потурбуватися?

ЛІГА.net вибрала кілька професій і розібралася, що може замінити їх на ринку України.

Турагент. Українцям все менше потрібно вдаватися до їхніх послуг. Крім міжнародних сервісів на зразок TripAdvisor, існує і український сервіс, що допомагає самостійно продумати подорож — Tripmydream. Його, до того ж, визнали найкращим тревел-стартапом світу. Досить просто ввести місто відправлення, дати, та визначити бюджет, і сервіс сам підшукає підходящі варіанти для відпочинку. А далі вже онлайн-бронювання і покупка авіаквитків.

Ріелтор. Професія з тієї ж серії. Є маса способів зняти квартиру в Україні без посередників. Оголошень OLX до спеціальних сервісів на зразок lun.ua, dwell.kiev.ua або mushroom.com.ua. Хоч ріелтор і гарантує, що операція буде вдалою, адже він знайомий вже з деякими орендодавцями, знає, як уникнути неприємностей, на сервісах працює система відгуків і оцінок, яка теж з цим допоможе.

Оператор колл-центру. Функції цієї професії перебирають на себе боти. Приміром, бот Київстару — Зоряна, — може обслуговувати 10% всіх звернень клієнтів. А боти Приватбанку в сукупності обслуговували 60% всіх запитів станом на квітень 2016 року. Нещодавно своїх ботів запустили ще Нова пошта і мережу автозаправок WOG. У компаніях розповіли ЛІГА.net поки що це просто тест, але в майбутньому боти зможуть економити частину бюджету на колл-центр.

«Професія оператора колл-центру вже під загрозою — потреба в них знижується. Зараз на Work.ua 1165 таких вакансій по всій Україні і буде цікаво подивитися на цей показник через рік», — коментує провідний експерт ринку праці, директор з розвитку Work.ua Сергій Марченко. Однак повністю замінити колл-центр боти поки не зможуть. Все залежить від розвитку можливостей штучного інтелекту. У компанії ще надходять такі запити, з якими боти справляються лише частково, і необхідно втручання людини.

Оператор служби таксі. Хоча багато українців все ще отримують смс в стилі «халявноперезвонистый номер виклику таксі», більшість вже давно не дзвонить за цими номерами. Адже є мобільні додатки служб Uklon, Uber, Taxify, RedTaxi, Яндекс.Таксі. У них відразу видно, чи машина, коли вона приїде, і де зараз знаходиться.

Банківський службовець. В якості яскравого прикладу автоматизації роботи в банківській сфері Сергій Марченко приводить систему електронного банкінгу Приватбанку. Нагадаємо, інтернет-банкінг Привату дозволяє клієнтам цілодобово управляти рахунками, оплачувати послуги, закривати рахунки, відкривати депозити, переказувати та отримувати гроші без походу в банк. «Можна тільки уявити собі, скільки десятків тисяч операціоністів, касирів та інших банківських службовців залишила без роботи автоматизація найбільшого банку країни», — говорить експерт.

Екскурсовод. Звичайно, оповідання харизматичного екскурсовода нічого не замінить. Але отримати вичерпну інформацію про визначні пам’ятки світу можна абсолютно безкоштовно з допомогою технологій. Наприклад, сервіс izi.travel — це сховище аудиотуров за пам‘яток світу на різних мовах. Єдине, немає гарантії, що знайдеться тур на відповідному мовою, але вибір є. Там є також екскурсії по деяким містам України. Можна, наприклад, пройти цілий аудіотур від метро Університет до Андріївського узвозу в Києві.
Можна отримати інформацію у текстовому форматі. Приміром, в Ужгороді серед бруківки розмістили QR-коди, які разом складаються у маршрут по головним визначним пам’яткам міста. Йдеш по стрілках, скануєш коди, і читаєш історію пам‘яток.

Оператор держпослуг. Поки про скорочення мова не йде, але поява сервісу замовлення держпослуг онлайн iGov може все змінити. Запити населення обробляють ті ж чиновники, до яких українці ходили сидіти під кабінет, але тепер їм не обов’язково зустрічатися. А держслужбовці завдяки цьому сервісу можуть обслуговувати більше людей. За словами координатора проекту iGov Дмитра Дубілета, на iGov можна автоматизувати 90% держпослуг. Це означає, що число чиновників може скоротитися, якщо коли-небудь, в Україні все для цього зроблять і приймуть необхідні реформи.

Відділ продажів і, як їх називають, продажники. Директор українського офісу 1С-Бітрікс Дмитро Суслов каже, що в основі майбутнього відділу продажів буде перебувати CRM-система, яка здатна контролювати більшість бізнес-процесів, і в яку будуть залучені клієнти. Причому, робити вона це буде в повністю автоматичному режимі. «Ви тільки уявіть: у відповідь на вхідний дзвінок CRM відразу ж створює лід, призначає відповідального за нього, ставить завдання менеджеру заповнити відсутні дані про клієнта, а також відразу ж фіксує час наступного контакту з потенційним покупцем. У призначений час система може автоматично ініціювати вихідний дзвінок цьому клієнту або відправити йому лист з комерційною пропозицією. У відповідь на лист з зацікавленістю, CRM може запустити серію тригерних листів, дожимающих клієнта, а також автоматично налаштувати рекламну кампанію в соціальній мережі, яка буде показуватися тільки цій людині. Після оплати рахунку система зможе вислати лист з вдячністю», — коментує Суслов.
Ну, а людям, за його словами, залишиться тільки два завдання: навчати CRM-систему та створювати бізнес-процеси, що оптимізують взаємодію з клієнтами.

Професійна еволюція

Технології розвиваються, і вони дійсно можуть виконувати частину функцій, які раніше були долею цілих професій. Але, як кажуть експерти, в Україні рівень автоматизації ще дуже низький і знаходиться в ембріональному стані. Тому більшості професій нічого не загрожує.

Сергій Марченко каже, що праця українців, як і раніше, коштує недорого, і тому компаніям іноді простіше найняти ще кілька людей, ніж купувати дорогих імпортних роботів. Це не завжди вигідно. «Правда, ця тенденція останнім часом змінюється. Другий рік поспіль роботодавці активно шукають персонал, і на ринку зберігається дефіцит кваліфікованих фахівців. Схоже, скоро роботодавцям доведеться платити більше і тоді можна буде поговорити про зникнення в Україні багатьох простих професій, які зникають в розвинених країнах: пекарів, екскурсоводів, таксистів, страхових агентів, чиновників та інших», — коментує директор з розвитку Work.ua.

HR-експерт кар‘єрного порталу rabota.ua Тетяна Пашкіна вважає, що враховуючи стан автоматизації в Україні, у багатьох фахівців просто зміниться функціонал. Наприклад, телефоністки перетворилися в операторів контакт-центрів, які замість штекерів тепер маніпулюють корисною для клієнтів інформацією, листоноші замість листів і газет розносять документи та посилки-бандеролі і в бізнес-середовищі називаються кур’єри. Іноді оптимізація стосується вузьких фахівців — наприклад, доступність оргтехніки зменшила кількість операторів копіювальних машин. Зникли відеосалони завдяки новому формату і доступності відеоконтенту. Зникають виробничі професії, замінні верстатами.

«Втім, автоматизація не стосується тих сфер, де вона дуже потрібна, наприклад, прибирання територій або рух громадського транспорту. Крім того, автоматизацію стримують законодавчі акти, які потребують оригіналів печаток і підписів, що ускладнює перехід офісів на безпаперовий режим. І наше традиційне недовіру до техніки навряд чи скоротить кількість операторів контакт-центрів, ріелторів або співробітників банківських відділень або продавців. Але оптимізувати їх функціонал, прибравши з нього, наприклад, перенесення важких вантажів або мінімізувавши паперову тяганину, цілком реально», — підсумувала Пашкіна.

Додати коментар
Введіть ваше Імя та по батькові: 

Останні коментарі
На даний момент нема кождного коментаря
 НОВИНИ ПРИКАРПАТТЯ 
 Як змусити гроші працювати - підкаже ПриватБанк
 Прикарпатські школярі спробували себе в ролі банкірів
 На прикарпатців чекає «Планшетоманія» від ПриватБанк
 ПриватБанк забезпечить жителів Мукачева безкоштовними безконтактними картками для проїзду в міському транспорті
 ПриватБанк надав можливість прикарпатцям придбати будь-яке авто в розстрочку
 Сімейний майстер-клас.
 На новорічні свята Укрзалізниця збільшила кількість поїздів до Прикарпаття (список)
© 2009 Рекламно-інформаційна агенція «Рекламний САЛОН». Інформація, весь зміст, ідеї оформлення, стиль являються інтелектуальною власністю рекламно-інформаційної агенції «Рекламний САЛОН» та охороняються Законом. При цитуванні або використанні будь-яких матеріалів, - посилання (а в Інтернеті - гіперпосилання) на рекламно-інформаційну агенцію «Рекламний САЛОН» як джерело інформації – обов'язкове (Www.Saloninfo.Com.Ua). Відповідальність за недотримання встановлених Законом вимог щодо змісту реклами на сайті несе рекламодавець.